در اینجا به مقایسه دو محصول از محصولات پر آپشن چینی که بخش زیادی از بازار کشورمان را نیز به خود مشغول کردهاند میپردازیم. تیگو 7 و ام جی GS هردو نسبت به دیگران براداران هموطنشان از اقبال کمتری برخوردار شدند که شاید دلیلش قیمت و بیثباتی ارزی بازار کشورمان است. ام جی GS یک دورگه چینی انگلیسی است که در بخش مشخصات فنی برتری دارد؛ اما خساست در استفاده از متریال باکیفیت در طراحی داخلی آن و زمان نامناسب عرضه آن به بازار فروش خوبی را برای آن رقم نزد. تیگو 7 که پرچمدار چری مدعی صادرات صنعت خودروسازی چین است که مدل فول خود که در سال 97 به بازار معرفی شد، از امکانات بهتر و بیشتری برخوردار شده و سعی در بهبود آن ازهرجهت داشتهاند.
مقایسه طراحی تیگو 7 و ام جی GS
ازآنجاییکه در طراحی سلیقه بسیار موثر است، به خود شما بستگی دارد که طراحی عضلانی و مدرن تیگو 7 را بپسندید و یا طراحی اسپرت و خشن ام جی GS نظر شمارا جلب کند. در طراحی داخلی نیز بازهم بحث سلیقه به میان میآید، تیگو 7 با سادگی به سمت استریل کلاسیک رفته و ظاهری لوکس را به همراه دارد؛ اما کابین ام جی GS دارای ظاهری جوانپسند تر است و دکمههای زیاد آن هیجان را به راننده منتقل میکند. درباره کیفیت متریال استفادهشده در هردو ماشین باید گفت که با مواد باکیفیت و عالی در هیچکدام روبهرو نخواهیم شد ولی در مقایسه میتوان گفت که چری از مواد باکیفیتتری استفاده کرده است.
مقایسه فنی تیگو 7 و ام جی GS
شاید در نگاه اول شباهتهای زیادی مانند پیشرانههای 4 سیلندر به همراه 16 سوپاپ و جعبهدنده 6 سرعته و دو کلاچه تیگو 7 و ام جی GS به چشم میخورد؛ اما عدم تناسب قدرت موتور که در خودروهای چینی دیده میشود در تیگو بیشتر به چشم میخورد و باوجود کاهش وزن آن همچنان با حداکثر توان 147 اسب بخار و حداکثر گشتاور 210 نیوتون متر با موتور 1498 سیسی خود از ام جی GS عقبافتاده است. ام جی GS دارای حداکثر قدرت 217 اسب بخار و 350 نیوتون متر گشتاور حداکثری خود و شتاب رسمی 8.7 ثانیه دارای پیشرانه پرقدرتتری است. وزن ام جی GS 1642 کیلوگرم است و تیگو با وزن 1440 کیلوگرم ساخته و طراحیشده است. شتاب صفرتا صد تیگو 10.9 ثانیه اعلامشده است. مصرف سوخت ترکیبی ام جی GS به ازای هر 100 کیلومتر 8.3 لیتر و مصرف ترکیبی تیگو 7 در همان مسافت 6.5 لیتر اعلامشده است.
مقایسه امکانات رفاهی تیگو 7 و ام جی GS
تیگو 7 و ام جی GS هر دو از امکانات رفاهی و آپشن های متنوعی برخوردارند. هر دو با سیستمهای ترمز ضد قفل، سیستم تقسیم نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری خودرو هستند. همچنین هر دو از ترمز کمکی الکتریکی، کروز کنترل، ورود و خروج بدون کلید و سانروف هستند. نمایشگر لمسی مرکزی تیگو 7، 9 اینچی است و ام جی GS نیز دارای آینه الکتروکرومیک و نمایشگر لمسی 6.1 اینچی است.
ام جی GS از سیستم اتوهلد به همراه ترمزدستی، چراغهای اتوماتیک باقابلیت تنظیم ارتفاع خودکار، تهویه مطبوع اتوماتیک و سنسور عقب نیز برخوردار است و تیگو 7 فول نیز با دوربینهای 360 درجه، سانسورهای پارک، چراغهای مه شکن، سنسور نور و باران و همچنین سیستم اتوهلد تجهیز شده است.
مقایسه ایمنی تیگو 7 و ام جی GS
هردو ماشین ام جی GS و تیگو 7 از 6 ایربگ برخوردارند. ام جی GS دارای ایربگ راننده، سرنشین جلو، پردهای و جانبی جلو است. همچنین با کمربند ایمنی پیش کشنده نیز تجهیز شده است و دارای 5 ستاره ایمنی موسسه ANCAP استرالیا است. تیگو 7 نیز از موسسه چینی C-NAP 5 ستاره ایمنی دریافت کرده است و همانند ام جی GS دارای کیسه هوا راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو پردهای است. چری تیگو 7 علاوه بر کمربند پیش کشنده از کمربند ایمنی محدودکننده نیز برخوردار است.
جمعبندی
برای جمعبندی مقایسه این دو خودرو به بررسی نقاط قوت و ضعف آنها میپردازیم. ام جی GS از فرمان پذیری و هندلینگ عالی برخوردار است. نیروی موتور را بین همه چرخهای خود تقسیم میکند درحالیکه تیگو 7 یک کراس اوور تک دیفرانسیل است و این تفاوت شتاب عالی و عملکرد مناسبش را برای ام جی GS به ارمغان آورده است. هرچند که ام جی GS برتریهای فنی قابلتوجهی نسبت به رقبایش دارد؛ اما خدمات پس از فروش خوب چری امکان رقابت را به تیگو 7 برمیگرداند. از دیگر مزیتهای تیگو 7 میتوان به سیستم تعلیق نرم و فضای مناسب کابینش اشاره کرد. هردو خودرو از امکانات رفاهی مناسبی برخوردارند. نقطهضعف دیگر تیگو 7 دیفرانسیل جلو، تشابه زیاد ابعادش به تیگو 5 است و در آخر باید بگوییم که در طراحی داخلی هر دو خودرو از متریال باکیفیتی استفادهنشده؛ اما کیفیت بهشدت نامناسب رودری های ام جی GS از بزرگترین نقطهضعفهای این خودرو است.